Oavsett vad ditt företag gör, skapar det data. Dessa uppgifter är antingen din slutprodukt, den information du behöver för att producera den produkten eller den information du behöver för att tillhandahålla ditt företagstjänster. Om du tappar det kan du tappa ditt företag.

Det finns många saker som omedelbart kan orsaka dataförlust: hårdvarufel, skadade filer, virus, skadlig programvara, oavsiktliga raderingar, spara över en fil eller andra olyckor. Det är lite du kan göra för att förhindra dina datorer från att ge upp spöket, förutom att ha reservdelar tillgängliga. Det finns dock mycket du kan göra för att förhindra – och till och med eliminera – dataförlust. Här är fem tips för säkerhetskopiering av data.

1. Upprätta en filorganisationsstandard. Organisation är nyckeln. Utveckla ett vanligt sätt att sortera dina filer så att du och dina användare alltid vet var filerna hör hemma. Detta är det första steget i att säkerhetskopiera dina filer eftersom det sparar tid och besvär när du behöver hämta förlorade data och återställa dem till rätt plats. Att organisera din arbetsprodukt är alltid en bra idé.

2. Bestäm vilka filer som måste bevaras. När du har organiserat dina filer kan du bestämma vilka som är viktiga. Om du inte kan göra utan dem är de viktiga. Om du kanske behöver dem i framtiden är de viktiga. Om det är produkten du säljer är de viktiga. Om du kan skapa dem igen men inte vill är de viktiga. Om de inte kan skapas på nytt är de viktiga.

3. Skapa ett lokalt säkerhetskopieringssystem. Alla dina viktiga filer ska säkerhetskopieras lokalt. Se till att dina säkerhetskopior är fysiskt med dig på ditt kontor. Det möjliggör enkel hämtning och du behåller kontrollen över dina filer.

4. Skapa ett off-sitebackup-system. Att ha en kopia av dina filer på en annan plats än ditt kontor är viktigt. Det ger två saker: redundans och katastrofförebyggande. Att ha en andra säkerhetskopia ger en redundansnivå om den första säkerhetskopian misslyckas. Din säkerhetskopia kan misslyckas eftersom den inte fungerade, inte fungerade korrekt eller på grund av maskinvarufel, mediefilter, dataförstöring eller ett antal orsaker. Det ger också katastrofalt förebyggande. Säg att ditt kontor tar eld. Dina filer och dina lokala reservfiler kommer alla att brännas. Det var ingen mening med dina säkerhetskopior. Att ha en backup-procedur utanför webbplatsen innebär att dina filer inte gör det trots att ditt kontor förstörs.

5. Automatisera dina säkerhetskopieringsförfaranden. Helst säkerhetskopieras dina filer automatiskt, vilket minskar problemet med att komma ihåg att köra en säkerhetskopia. Men du måste kontrollera att säkerhetskopiorna körs. Antag aldrig att de är det; vet att de är det. Det är så viktigt.

Det är avgörande att ha några saker i åtanke när du skapar ditt backup-system. Något är bättre än inget. Din plan kanske inte är perfekt eller idealisk, men att ha någon sorts säkerhetsplan är bättre än ingenting. Försök att hålla det enkelt. Om du planerar är för komplicerat kommer det att göra det svårt att genomföra. Använd inte filsynkroniseringstjänster som Dropbox som säkerhetskopia. Det är inte vad de gör. Det finns molnbaserade säkerhetskopieringstjänster tillgängliga och de kan vara rätt passform för dig. Använd hårdvara som är mer betydande än en USB-tumenhet eller en CD / DVD.

Att göra en plan och genomföra den tar tid, pengar, resurser och ansträngning. Det är därför många av oss inte gör det. Men den ansträngning du lägger in i din säkerhetsplan är mycket billigare än att förlora en klient eftersom du förlorade hans eller hennes data.

För sätta upp din backup miljö kontakta oss här. https://www.jhlnet.se/services/backup-och-lagring-av-data/

Källa: Autodesk